Religia budistă este bazată pe compasiune, care este una din laturile manifestării iubirii. Dar compasiunea nu este iubirea însăşi, însă face parte din panoplia atitudinilor spirituale.
De multe ori noi oamenii avem fel de fel de pretenţii şi aşteptări de la semenii noştri, fără să ne gândim că aproape toată lumea are aşteptări de la toată lumea. Şi spun aproape toată lumea deoarece, de exemplu, ce aşteptări poţi avea de la un cerşetor? Acesta are cele mai mari aşteptări de la trecătorii de pe stradă, trăind cu ideea că lumea trebuie să-i dea câte ceva de pomană.
De exemplu există în India o categorie de aşa zişi sfinţi, dar care nu sunt sfinţi propriu-zis, dar nici cerşetori, care trăiesc prin diferite oraşe şi localităţi, şi cărora lumea din respect pentru sfinţenia lor le aduce zilnic mâncare. Aceşti sfinţi – mulţi dintre ei sunt murdari, ori zdrenţăroşi, dar sunt corecţi pentru că nu cer nimic de la nimeni cum fac cerşetorii Occidentului – au rolul lor în destinul colectiv al hinduşilor. Şi asta pentru că alături de alte categorii sociale, aceşti sadhu-şi cum sunt numiţi au rolul de a-i face pe oameni mai orientaţi către latura spirituală. Este o atitudine morală a hinduşilor de a oferi hrană acestor sfinţi, printre ei desigur că există şi impostori.
Deci aceşti oameni care stau toată ziua în meditaţie, ici-colo, prin însăşi atitudinea lor de spiritualitate îi îndeamnă pe hinduşi către moralitate. S-ar putea spune că oamenii din India fac aceste gesturi din iubire, însă nu este deloc aşa, căci printre majoritatea hinduşilor s-a răspândit ideea că dacă nu oferi ceva acestor sfinţi, aceştia ar putea arunca blesteme asupra celor care nu le dau nimic. Deci vorbim de respect, şi nu de iubire, iar respectul ţine de moralitate.
Eeeeeeiii… altceva se petrece în creştinism şi în budism.
Religia budistă este bazată pe compasiune, care este una din laturile manifestării iubirii. Dar compasiunea nu este iubirea însăşi, însă face parte din panoplia atitudinilor spirituale.
A fi compasional conţine totuşi în acelaşi timp şi moralitatea, şi pe acest considerent vine învăţătura lăsată de Iisus care le cuprinde pe toate trei:
Moralitatea – “Fă celuilalt ce ţi-ar place să ţi se facă şi ţie”;